Zbysław Szwaj, urodzony 1932-01-02 w Białej Podlaskiej.

 

Dziedziny twórczości
design management, maszyny i urządzenia, metaloplastyka, sprzęt medyczny, sprzęt rehabilitacyjny i sportowy, środki transportu

Wykształcenie / Ukończone uczelnie
1952-1957 – PW, Wydział Mechaniczny; dyplom 1957

Działalność zawodowa
1953-2009 – członek, Naczelna Organizacja Techniczna
1957-1958 – konstruktor, Dział Uruchomień, Warszawska Fabryka Motocykli, Warszawa
1959-1970 – kierownik Działu Konstrukcyjno-Technologicznego, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Instytut Badań Jądrowych, Warszawa Żerań
1970-1974 – kierownik grupy konstruktorów-mechaników, Dział Maszyn Matematycznych, Zakład Doświadczalny Minikomputerów przy Zakładach Wytwórczych Przyrządów Pomiarowych „Era”, Warszawa-Włochy
1976-1983 – kierownik Działu Konstrukcyjno-Technologicznego, Społeczne Zjednoczenie Przemysłowe C.W.U. „Libella”, Warszawa
1983-1989 – konstrukcja i budowa samochodu Gepard, własnej konstrukcji
1989-1992 – współwłaściciel, główny konstruktor, Studio Samochodowe „Gepard”, Warszawa
1989-2009 – członek, Związek Polskich Artystów i Plastyków – Polska Sztuka Użytkowa
1992-1995 – współwłaściciel, prezes (okresowo), główny konstruktor, Fabryka Samochodów „Gepard” Sp. z o.o., Mielec
1994-2009 – członek, Klub Właścicieli i Entuzjastów Samochodu Gepard
1996-2000 – współwłaściciel, dyrektor generalny, główny konstruktor, Leopard Automobile Sp. z o.o., Warszawa
2000-2009 – współwłaściciel, dyrektor generalny, główny konstruktor, Leopard Automobile-Mielec Sp. z o.o., Mielec

Projekty
lata 60-te:
1962 – urządzenia służące do pomiarów skażeń promieniotwórczych: pojemnik czaszowy, domek „Celar A”, „Celar B”, miseczki pomiarowe (projekt mechaniczny, konstrukcyjny i plastyczny), producent: Instytut Badań Jądrowych, Warszawa (Biuro Urządzeń Techniki Jądrowej)
1962-1964 – nowy typ pośpiesznego chwytacza planktonu urządzenie do oceny natężenia opadów radioaktywnych, skażenia radioaktywnego mórz i zbiorników wodnych oraz analiz radiochemicznych, radiometrycznych i biologicznych (koncepcja konstrukcji, projekt konstrukcyjny), producent: Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Warszawa oraz Morski Instytut Rybacki, Gdynia
1963 – spektrometr Alfa - biologiczny spektrometr cząstek alfa z detektorami półprzewodnikowymi do pomiarów skażeń promieniotwórczych (koncepcja konstrukcji, projekt mechaniczny i plastyczny), producent: Instytut Badań Jądrowych, Warszawa
1964-1983 – rekonstrukcja samochodów klasycznych, m. in.: Jaguar SS100, Citroen (rocznik 1938), MGTF; Mercedes 230 SL; MGB, Jaguar E-type; MDTF; Triumph
1965 – znak firmowy dla Centralnego Laboratorium Ochrony Radiologicznej

lata 70-te:
1970 – breloczek do kluczyków samochodowych z ustawianym licznikiem przebiegu (pomysł konstrukcji mechanicznej i projekt plastyczny)
1971 – kaseta dawkomierza fotometrycznego - urządzenie stosowane w radiologii do pomiaru indywidualnej dawki napromieniowania (koncepcja konstrukcyjna, konstrukcja i projekt plastyczny), producent: Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Warszawa
1971 – seria konstrukcji miniaturowych sond pomiarowych promieniowania (koncepcje konstrukcji i projekt plastyczny), producent: Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Warszawa
1971-1972 – adapter kolimacyjny urządzenie do badania kierunku i siły wód zalewających kopalnie, zlecone po katastrofie górniczej w Kopalni im. Generała A. Zawadzkiego w Dąbrowie Górniczej z 1969 (koncepcja konstrukcji, projekt mechaniczny i konstrukcyjny)
1971- 1972 – licznik całego ciała radioaktywnego - urządzenie do pomiaru skażenia żywności, na zlecenie MON, w ramach projektu "Soplica" (konstrukcja mechaniczna i projekt plastyczny)
1972 – scyntygraf tarczycy - urządzenie do badania obrazu tarczycy, na zlecenie Wojskowej Akademii Medycznej (projekt mechaniczny, konstrukcyjny i plastyczny)
1974 – nowy model minikomputera System Mera 400 (opracowanie konstrukcji mechanicznej i plastycznej), producent: Zjednoczenie MERA, Warszawa
1974 – Opracowania plastyczne urządzeń współpracujących z komputerami, na zlecenie Polskiej Akademii Nauk
1979 – grzejniki do wtryskarek tworzyw sztucznych (konstrukcja i projekt plastyczny), producent: PONAR, Żywiec
1979 – statyw fotograficzny (koncepcja systemu, konstrukcja i projekt plastyczny), producent: Społeczne Zjednoczenie Przemysłowe „Libella”, Warszawa
1979-1980 – głowica przegubowa obrotowo-uchylna do statywu fotograficznego (konstrukcja i projekt plastyczny), producent: Społeczne Zjednoczenie Przemysłowe „Libella”, Warszawa

lata 80-te:
1981-1982 – sprzęt fotograficzny: maskownice fotograficzne i powiększalnik (projekt konstrukcji i projekt plastyczny), współprojektanci: Zbigniew Orliński, Bohdan Ufnalewski, Wojciech Wybieralski, producent: Polskie Zakłady Optyczne, Warszawa
1983- 1995 – 2-miejscowy samochód sportowy GEPARD, kabriolet w stylu angielskich samochodów z lat 30-tych (pomysł, koncepcja, projekt konstrukcji i mechaniki samochodu oraz narzędzi produkcyjnych), współprojektanci: Zbigniew Orliński, Bohdan Ufnalewski, producent: Fabryka Samochodów „Gepard”, Mielec

lata 90-te:
1994 – rama rowerowa GEPARD dla rowerów górskich (projekt i konstrukcja), producent: Fabryka Samochodów „Gepard”, Mielec; MNZ „Bikepol” S.C., Mielec
1994-1995 – projekt i stylistyka obudowy do kasy fiskalnej zaprojektowanej i skonstruowanej przez inż. Jacka Karpińskiego, producent: Fabryka Samochodów „Gepard”, Mielec
1994-1997 – 2-kołowe przyczepki rowerowe różnych wersji do przewozu dzieci i ładunków, wykorzystane do objazdu po obszarach Półwyspu Skandynawskiego (projekt konstrukcyjny i plastyczny), producent: Fabryka Samochodów „Gepard”, Mielec; Leopard Automobile, Warszawa
1995 – narzędzia do produkcji nadwozia i podwozia samochodu Cobra pozwalające na powtarzalność produkcji oraz uzyskanie wymaganej jakości, na zlecenie firmy Kirkham Engineering & Sales z Provo, USA (opracowanie założeń, technologii i konstrukcji), producent: Fabryka Samochodów „Gepard”, Mielec
1996-2009 – 2-miejscowy, luksusowy samochód sportowy LEOPARD (koncepcja projektu i konstrukcji, projekt mechaniczny, konstrukcyjny i plastyczny), współprojektanci: Maksymilian Szwaj, producent: Leopard Automobile, Warszawa; następnie: Leopard Automobile-Mielec, Mielec
1998-2004 – skuter elektryczny dla osób niepełnosprawnych (projekt mechaniczny, konstrukcyjny i plastyczny), producent: Permobil AB, Szwecja

lata 2000:
2008-2009 – prace projektowo-konstrukcyjne nad miejskim pojazdem elektrycznym (w trakcie)

 

Wystawy/nagrody

indywidualnе:
1972 – Nagroda Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki za udział w realizacji pracy z dziedziny obronności kraju p.n. „Soplica”
1991 – Wystawa Samochodów Klasycznych, Malmö, Szwecja
2006 – Nagroda I Stopnia Rady Federacji Stowarzyszeń NaukowoTechnicznych NOT za wybitne osiągnięcia w dziedzinie techniki, za „Zaprojektowanie i techniczne przygotowanie produkcji samochodu Leopard”
2007 – Złoty Medal Akademii Polskiego Sukcesu

zbiorowe:
1963 – Międzynarodowa Wystawa, Drezno, Moskwa (prezentacja spektrometru Alfa)
1989 – MTP, Poznań (samochód Gepard uzyskał tytuł najciekawszego samochodu)
1993 – Wystawa Rowerów, Bydgoszcz (prezentacja samochodu Gepard i ramy rowerowej Gepard)
1995 – Międzynarodowe Targi, Katowice (prezentacja samochodu Gepard)
2005 – Salon du Cabriolet & du Coupe, Paryż, Francja (prezentacja samochodu Leopard)
2005 – Auto VIP Opera, Zamek Królewski, Warszawa (prezentacja samochodu Leopard)
2007 – Międzynarodowe Targi Motoryzacji AMI, Lipsk, Niemcy (prezentacja samochodu Leopard)
2009 – Wartość Dodana. Światowe wzornictwo z Polski, IWP, Warszawa

 


źródło:  13.10.2016 IWP Słownik projektantów polskich http://www.slownikprojektantow.pl/projektant/471